Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Marka regionalna

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-03-24 14:20:52
wielkopolska, firmy, marka

Samorząd Wielkopolski markę regionalną zaczął budować w 2013 r. Ma ona wyróżniać nie tylko działające w regionie firmy, ale powstające tu produkty, imprezy i wydarzenia. Stworzono certyfikat Marki Wielkopolski - Greater Thing from Greater Poland - Wielka rzecz z Wielkopolski.

Wielkopolski brand – jak podkreślają przedstawiciele samorządu – powstał z powodu rosnącej konkurencji między miastami i regionami całego kraju. Rywalizacja ta ujawnia się szczególnie w zabieganiu o inwestorów i nowoczesne technologie. Marka ma też przyciągnąć turystów oraz pokazać potencjalnym mieszkańcom, że Wielkopolska jest odpowiednim miejscem do osiedlenia się.

Certyfikat Marki Wielkopolski - Greater Thing from Greater Poland - przyznawany jest w trzech kategoriach: produkt, usługa oraz wydarzenie/inicjatywa. Mogą się o niego starać podmioty gospodarcze, uczelnie wyższe, instytucje, stowarzyszenia oraz osoby fizyczne.

Według samorządu budowa Marki Wielkopolski jest sposobem na identyfikację i promocję tych produktów, które budują nowoczesny obraz Wielkopolski jako miejsca wiedzy, innowacyjności i kreacji. Samorząd chce pokazać Wielkopolskę jako nowoczesne i kreatywne miejsce, w którym warto mieszkać, pracować, a także inwestować. Marka ma też pomóc w budowaniu świadomości Wielkopolan o sile gospodarczej, technologicznej i kulturalnej regionu.

Przy przyznawaniu certyfikatów brane jest pod uwagę to, czy potencjalni laureaci osiągnęli swój sukces dzięki innowacjom, umiejętnościom wykorzystania zasobów społecznych, gospodarczych, naturalnych. Tytuł przyznawany jest podmiotom, które mają niezaprzeczalny wpływ na rozwój i wizerunek regionu – nie tylko w kraju, ale i i za granicą.

Samorząd postanowił wyróżnić również najwybitniejszych Wielkopolan, dlatego przy okazji budowy brandu regionu ustanowiono honorowy tytuł Ambasadora Marki Wielkopolski. Do tej pory tytuł ten otrzymały trzy osoby, w tym prof. Maria Siemionow, która jest wybitnym chirurgiem i transplantologiem pracującym w USA. Prof. Siemionow ukończyła studia medyczna w Poznaniu i w 2008 r. dokonała czwartej na świecie i pierwszej w USA udanej operacji przeszczepienia twarzy.

Ambasadorem marki jest również Jan A. P. Kaczmarek - jeden z najbardziej cenionych kompozytorów muzyki filmowej, który otrzymał Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel". Jan A. P. Kaczmarek jest również dyrektorem odbywającego się w Wielkopolsce Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki „Transatlantyk" oraz założycielem Instytutu Rozbitek w Poznaniu.

Wyróżnienie otrzymała również Solange Olszewska. W 2011 r. niemiecki dziennik gospodarczy „Handelsblatt” uznał ją za jedną ze stu najbardziej wpływowych kobiet świata biznesu. Olszewska jest współwłaścicielką i prezesem firmy Solaris Bus & Coach.

W 2013 roku odbyła się pierwsza edycja Marki Wielkopolski. Certfikat Greater Thing from Greater Poland - Wielka rzecz z Wielkopolski otrzymały Międzynarodowe Targi Poznańskie (MTP), firma Pro Design oraz Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji.

Międzynarodowe Targi Poznańskie otrzymały wyróżnienie za budowę centrum konferencyjno- kongresowego „Poznań Congress Center", w którego skład wchodzi m.in. Sala Ziemi, czyli najnowocześniejsza sala widowiskowo-koncertowa w kraju. Kapituła certyfikatu przyznała, że centrum przyczynia się to do budowy pozytywnego wizerunku Wielkopolski na mapie turystyki biznesowej w Polsce. Firmę Pro Design doceniono za inicjatywę „Concordia Design". W Poznaniu w budynku starej drukarni powstało centrum designu, kreacji, biznesu i innowacji. Z kolei Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji otrzymały certyfikat za organizację biegów „Poznań Maraton".

Tytuł wręczono również firmom, które były laureatami organizowanego przez samorząd konkursu „i-Wielkopolska Innowacyjni dla Wielkopolski". Certyfikat otrzymała spółka Pratt & Whitney Kalisz za projekt „Hartowanie- zrób to lepiej", który polegał na zastosowanie w produkcji innowacyjnej technologii hartowania kół zębatych przekładni lotniczych. Pratt & Whitney Kalisz wytwarza części dla przemysły lotniczego i zatrudnia ok.1,5 tys. osób. Znakiem Greater Thing from Greater Poland –Wielka rzecz z Wielkopolski może się również chwalić firma Open Nexus oferująca narzędzie wspierające handel elektroniczny. Open Nexus stworzyło platformę zakupową Business to Business (B2B).

Na co mogą liczyć laureaci wyróżnienia? Na promocję swojej firmy i produktów przez samorząd województwa – zarówno w Internecie jak i na organizowanych przez województwo spotkaniach i wydarzeniach. Laureaci mają też prawo do oznaczenia znakiem promocyjnym Greater Thing from Greater Poland– Wielka rzecz z Wielkopolski wyróżnionego produktu lub usługi. Znak ten może się też pojawić na budynku przedsiębiorstwa oraz w jego materiałach promocyjnych i kampaniach medialnych. Firmy otrzymują też preferencje przy wyjazdach zagranicznych promujących wielkopolską gospodarkę – laureaci dostają dodatkowe punkty podczas naboru na tego typu wydarzenia proponujące eksport.

Budowanie marki i ustanowienie przez samorząd certyfikatu wynika z trzech dokumentów określających wizję i kierunki rozwoju regionu. Pomysł na promowanie wielkopolskich osiągnięć powstał na bazie Regionalnej Strategii Innowacji, Foresightu Regionalnego dla Wielkopolski i Strategii Promocji Gospodarczej Województwa Wielkopolskiego.