Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Tu jest praca

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-01 14:40:19
wielkopolska, gospodarka, pkb

Wielkopolska pod względem gospodarczym należy do grona najbardziej rozwiniętych regionów Polski. Prawie 10 proc. polskiego PKB tu powstaje. Jego wartość wynosi ok. 142 mld zł – za tą kwotę można wybudować trzy elektrownie atomowe.

Wielkopolska uznawana jest za region gospodarny i otwarty na biznes i inwestorów. Wśród atutów Wielkopolski wymienia się dużą aktywność inwestycją samorządów, które korzystają ze środków europejskich i m.in. poprawiają infrastrukturę oraz przygotowują tereny pod inwestycje.

Ponad połowa z 3,4 mln mieszkańców Wielkopolski żyje w miastach. Rolnictwem zajmuje się ok. 15 proc. Wielkopolan. Usługi dają zatrudnienie ponad połowie mieszkańców regionu, a przemysł przeszło 30 proc. W wieku produkcyjnym jest w regionie ok. 2,2 mln osób, w tym 1,4 mln w tzw. wieku mobilnym, czyli w przedziale 18-44 lata. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w Wielkopolsce wynosi ok. 3,2 tys. zł, a w sektorze przedsiębiorstw 3,5 tys. zł – wartości te są niższe od ogólnopolskiej średniej.

W regionie pracuje ok. 1,4 mln osób. Stopa bezrobocia w Wielkopolsce jest najniższa w kraju i w ostatnim czasie spadła poniżej 10 proc. (we wrześniu 2014 r. wyniosła 7,9 proc.). Region jest jednak pod tym względem zróżnicowany. W Poznaniu bezrobocie wynosi ok. 3,5 proc., ale w kilku powiatach przekracza kilkanaście procent.

W województwie dominuje sektor prywatny. W regionie zarejestrowanych jest ok. 400 tys. tzw. podmiotów gospodarki narodowej, czyli różnego rodzaju firm i spółek. W Wielkopolsce podkreśla się, że siłą województwa są rodzinne biznesy (od mikro po średniej wielkości przedsiębiorstwa), które - mimo wahań koniunktury - zapewniają regionowi stabilność. O potencjale Wielkopolski świadczą również liczni inwestorzy zagraniczni z całego świata – szacuje się, że w województwie działa ok. 4 tys. firm z zagranicznym udziałem.

Region przyciągnął m.in. kapitał amerykański, niemiecki, japoński, francuski, irlandzki, angielski i koreański. Sprzedaż całego wielkopolskiego przemysłu w 2012 roku wyniosła 125,1 mld zł. W przeliczeniu na jednego mieszkańca PKB przekracza 40 tys. zł.

 

źródło: GUS (marzec 2015 r.)

 

Według raportu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych dotyczącego atrakcyjności inwestycyjnej regionów kraju, Wielkopolska jest jednym z najlepiej rozwiniętych gospodarczo województw. „Charakteryzuje się wysoką koncentracją kapitału zagranicznego zaangażowanego w Polsce oraz wysokimi nakładami inwestycyjnymi na jednego mieszkańca” – czytamy w raporcie.

 

źródła: GUS (marzec 2015 r.)

 

Potwierdzają to inwestycje takich firm jak: Volkswagen, Amazon, Glaxo Smith Kline, Exide, Bridgestone, Philips, Jeronimo Martins, Beiersdorf, Wrigley Company, Imperial Tobacco, Nestle, Pratt & Whitney, MAN, Samsung, SABMiller, Dalkia, Franklin Templeton, Unilever, etc.

 

Fabryka Volkswagen Poznań Sp. z o.o., PAP/Jakub Kaczmarczyk

 

Stolicą regionu i wiodącym ośrodkiem przemysłowym jest Poznań. Do największych miast Wielkopolski należą również: Kalisz, Ostrów Wielkopolski, Piła, Konin, Leszno, Gniezno.

Położenie w środkowo-zachodniej części kraju sprawiło, że przez region przebiegają połączenia drogowe i kolejowe łączące Berlin i Warszawę. Ze wschodu na zachód województwo przecina autostrada A2. W trakcie budowy oraz w planach są dwie drogi ekspresowe łączące północne i południowe krańce Wielkopolski. Za regionem przemawia gęsta sieć kolejowa oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica, który oferuje krajowe oraz międzynarodowe połączenia.

Renomowane uczelnie, wykwalifikowana kadra i bliskość szlaków transportowych sprawiają, że najwięcej inwestycji trafia do centralnej części Wielkopolski. Ostatnie spektakularne projekty w regionie to centrum logistyczne amerykańskiej firmy Amazon oraz budowa nowej fabryki motoryzacyjnego koncernu Volkswagen.

Od 1990 roku największym magnesem inwestycyjnym jest aglomeracja poznańska. W samym Poznaniu działa ponad 100 tys. podmiotów gospodarczych, a liczba spółek z kapitałem zagranicznym przekracza 3 tys. i jest jedną z największych w Polsce. Począwszy od 1990 r., przez prawie 20 lat skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Poznaniu wyniosła 6,6 mld dol.

Przemysł pozostaje silny również w aglomeracji kalisko-ostrowskiej. Jedną z bardziej znanych w Polsce firm z tego obszaru są spożywcze zakłady Winiary, należące do koncernu Nestle. Kalisz słynie jednak z przemysłu lotniczego – w mieście działa Wielkopolski Klaster Lotniczy. Należą do niego takie firmy jak produkująca części do silników samolotowych Pratt & Whitney Kalisz, która zatrudnia ok. 1,5 tys. pracowników, a większość jej produkcji jest eksportowana. W mieście swoją siedzibę ma również Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Kalisz. Firma zajmuje się m.in. produkcją silników lotniczych. Z kolei w Ostrowie Wielkopolskim od kilkunastu lat działa firma Delphi, zajmująca się produkcją układów chłodzenia stosowanych m.in. w samochodach.

W Lesznie funkcjonuje Przedsiębiorstwo Przemysłu Fermentacyjnego „Akwawit” oraz firma LOB - producent okuć budowlanych, meblowych i zabezpieczeń. Jednym z większych zakładów w mieście jest Leszczyńska Fabryka Pomp. W Pile wiodącym zakładem jest producent źródeł światła Philips Lighting Poland.

Wielkopolskie spółki są również notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – lista spółek liczy ok. 30 pozycji. Wśród nich jest produkująca sprzęt AGD Amica Wronki, wytwarzający słodycze holding Colian, a także wymieniona wcześniej firma Eurocash.

Wśród głównych atutów województwa wymienia się m.in. równomierny rozwój gospodarczy, przy znacznym stopniu uprzemysłowienia oraz wysokim poziomie technologicznym. O atrakcyjności Wielkopolski świadczy również potencjał kapitału ludzkiego – wpływ na ten czynnik mają zlokalizowane w Poznaniu uczelnie należące do grona najlepszych w kraju. Wśród nich są: Uniwersytet Ekonomiczny, Politechnika Poznańska, Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Przyrodniczy.

Kadry dla gospodarki kształci również największa szkoła wyższa w regionie – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Co roku poznańskie uczelnie opuszcza ok. 40 tys. absolwentów, a w regionie na ok. 40 uczelniach wyższych kształci się ponad 140 tys. studentów.

Charakterystyczna iglica Międzynarodowych Targów Poznańskich, schowana za nowym budynkiem MTP, tzw "akwarium", PAP/Jakub Kaczmarczyk

 

Ważnym ośrodkiem na mapie gospodarczej regionu są funkcjonujące od 1921 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie. W 2013 r. MTP zorganizowały ponad 60 imprez targowych, w których udział wzięło 10 tys. wystawców - co czwarty pochodził z zagranicy. MTP odwiedzało prawie pół miliona gości z ponad 80 krajów. Targi stanowią też o sile Poznania jako centrum konferencyjnego – to największy tego typu obiekt w Polsce. W Poznaniu w 2008 r. zorganizowano światowy szczyt klimatyczny ONZ - COP14. Organizacja szczytu na kilkanaście tysięcy osób potwierdziła przygotowanie miasta pod względem infrastrukturalnym, hotelowym i turystycznym do tego typu wydarzeń.

 

Motoryzacja

 

Gospodarka Wielkopolski oceniana jest jako zdywersyfikowana, co pozwala na stabilny rozwój. Na tym tle wyróżniają się trzy branże, które są najbardziej perspektywiczne w województwie. Pierwszą z nich jest sektor motoryzacyjny.

Branża motoryzacyjna w Wielkopolsce opiera się na produkcji samochodów użytkowych i pojazdów komunikacji miejskiej. Czołowym producentem w regionie, a zarazem największym pracodawcą jest spółka Volkswagen Poznań. VW w Poznaniu obecny jest od 1993 roku. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoniku samochody Tarpan. Po wielu inwestycjach wartych w sumie 1,4 mld euro zakład produkuje obecnie rocznie ok. 170 tys. samochodów użytkowych Caddy i Transporter T5. Spółka VW Poznań zatrudnia ok. 6,8 tys. pracowników. W 2014 r. VW ogłosił, że rozszerza swoją obecność w regionie. Pod Wrześnią (ok. 50 km od Poznania) za 800 mln euro budowana jest fabryka dla przygotowywanego przez VW nowego model samochodu Crafter. Inwestycja typu greenfield ma być gotowa w 2016 r. VW Poznań szacuje, że w 2018 r. w zakładach pod Wrześnią i w Poznaniu będzie produkował rocznie 280 tys. samochodów oraz zatrudniał ok. 10 tys. pracowników.

Solaris Bus & Coach to polska firma rodzinna, która produkuje pojazdy komunikacji miejskiej: autobusy, tramwaje, trolejbusy. Produkcję w podpoznańskim Bolechowie uruchomiono w 1996 r. Od tego czasu Solaris wyprodukował ponad 10 tys. pojazdów, które jeżdżą w 28 krajach świata.
Z kolei w podpoznańskich Sadach działa fabryka firmy MAN; z jej taśm zjeżdżają autobusy miejskiej. Firma zatrudnia ok. 900 pracowników. Koncern podjął jednak decyzje o przeniesieniu do 2016 r. produkcji autobusów do Starachowic (woj. świętokrzyskie).

Z innych firm branży automotive w Wielkopolsce można wymienić japoński koncern oponiarski Bridgestone, produkującą metalowe elementy i konstrukcje do samochodów firmę Gestamp oraz spółkę Mahle - producenta tłoków, tulei i zaworów.

 

Logistyka, BPO 
 

Jedną z nowych wiodących branż w Wielkopolsce są inwestycje z sektora BPO, czyli Business Process Outsourcing oraz SSC - Shared Services Center. W Poznaniu i okolicach w firmach tego typu zatrudnionych jest ponad 9 tys. osób, a co roku pojawia się kilka nowych spółek z otoczenia biznesu zainteresowanych utworzeniem swojego oddziału w Wielkopolsce. Flagowymi projektami tego typu są centra usług wspólnych firm Carlsberg i MAN.

Położenie regionu i przebieg autostrady A2 niejako wymusiły rozwój branży logistycznej. Najbardziej spektakularną inwestycją tego typu była budowa pod Poznaniem centrum logistycznego firmy Amazon. Za 100 mln euro powstał obiekt o powierzchni 13 boisk do piłki nożnej, w którym w okresie przed świętami Bożego Narodzenia ma pracować nawet 5,5 tys. osób.

Przykładem firmy zajmującej się logistyką jest Grupa Raben. Firma ma swoją siedzibę pod Poznaniem. Działający w 10 krajach Raben zatrudnia 7,5 tys. pracowników, ma 6 tys. środków transportu i milion m kw. powierzchni magazynowej.


Rolnictwo

 

Wielkopolska to również region rolniczy, a poziom gospodarstw dorównuje standardom zachodnioeuropejskim. W województwie jest ok. 1 779 tys. ha użytków rolnych o tzw. dobrej kulturze. Rocznie zbiera się 4 431 tys. ton zbóż (15 proc. polskich zbiorów), 1 106 tys. ton ziemniaków (12 proc. polskich zbiorów) i 642 tys. ton warzyw gruntowych (14 proc. polskich zbiorów). Plony osiągane z hektara przewyższają o kilkanaście procent średnią ogólnopolską. Siłą regionu jest też przemysł przetwórczy, spożywczy oraz powiązany z nim handel.

W województwie zarejestrowane są takie firmy jak: Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), Imperial Tobacco Polska, Kompania Piwowarska (należy do SABMille), Lidl, Eurocash, Żabka, Grupa Muszkieterów, Selgros.


Moc energii

 

Jedną z największych spółek giełdowych regionu jest uwzględniona w indeksie WIG30 Enea. Wartość rynkowa Enei przekracza 7,8 mld zł – firma zajmuje się wytwarzaniem, dystrybucją i sprzedażą energii elektrycznej w zachodniej i północno-zachodniej części Polski. Firma ma 2,45 mln klientów i 12,5 proc. udział w sprzedaży energii elektrycznej w Polsce, a sieć Enei obejmuje 20 proc. powierzchni kraju. Enea w kilku województwach zatrudnia ok. 10 tys. osób.

Inną spółką z branży energetycznej w Wielkopolsce jest notowany na giełdzie Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, który jest drugim pod względem wielkości krajowym producentem energii elektrycznej otrzymywanej z węgla brunatnego. Zainstalowana w PAK-u moc to 2512 MW – firma odpowiada za ok. 8,5 proc. energii elektrycznej wytwarzanej w kraju.