Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



O zamówieniach organizacji międzynarodowych na III Forum Eksportowym w Poznaniu

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Agnieszka Łącka | 2018-09-05 11:48:34
eksport, zamówienia, międzynarodowe, organizacje

Dnia 15 czerwca br. odbyło się III Forum Eksportowe poświęcone zamówieniom organizacji międzynarodowych, międzynarodowym zamówieniom publicznym oraz instrumentom wsparcia dla eksporterów oferowanym przez Wielkopolski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o.

Spotkanie otworzył Pan Maciej Sytek, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego, który podkreślił znaczenie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw w kontekście rozwoju współczesnej gospodarki. Marszałek wskazał z jednej strony na zjawisko uzależnienia polskich przedsiębiorców od jednego rynku, w tym UE oraz obawy przed otwarciem na dalekie rynki, i jednocześnie, podkreślił korzyści płynące z dywersyfikacji rynków i ekspansji. Zaznaczył, że władze regionalne województwa wielkopolskiego prowadzą liczne działania na rzecz zwiększania konkurencyjności i innowacyjności oraz wspierają przedsiębiorców na międzynarodowych rynkach.

W ramach Forum wręczone zostały Certyfikaty Inicjatyw Klastrowych, stanowiące potwierdzenie stopnia zaawansowania współpracy przedsiębiorców z jednostkami naukowymi. Certyfikaty otrzymały następujące podmioty: Wielkopolski Klaster Teleinformatyczny, Leszczyński Klaster Budowlany, Klaster Spożywczy „Leszczyńskie Smaki” oraz Stowarzyszenie Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski. Pan Marszałek podkreślił, że klastry są tym miejscem, w którym powstają innowacje, stanowiące siłę napędową wzrostu regionalnej gospodarki. Dzieje się tak poprzez interakcję i kooperację pomiędzy poszczególnymi podmiotami, która prowadzi do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i transferu wiedzy.

W spotkaniu wzięło udział ok. 60 przedstawicieli przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu, samorządów. Główne zagadnienia Forum przedstawione zostały przez prelegentów z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, a także z Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju.

Radca z Ministerstwa Spraw Zagranicznych przedstawiła priorytety polskiej dyplomacji ekonomicznej rozumianej jako wspieranie interesów gospodarczych polskich przedsiębiorstw za granicą, w tym poprzez szeroko pojęte wsparcie informacyjne, inicjowanie zakładania izb/klubów gospodarczych na terenie państw akredytacji, wsparcie kluczowych transakcji handlowych lub projektów inwestycyjnych, czy ogólną promocję polskiej gospodarki. Z raportów MSZ wynika, że polskie przedsiębiorstwa są słabo reprezentowane na rynku zamówień organizacji międzynarodowych oraz międzynarodowych instytucji finansowych, podczas gdy rynek ten jest szansą dla polskich przedsiębiorców i powinien zostać przez nich wykorzystany. W samym tylko systemie NZ wartość rynku zamówień poszczególnych agend wynosi powyżej 17 mld USD rocznie, przy udziale Polski na poziomie 0.01%, tj. na miejscu 159 na świecie. Do sektorów rozwojowych z punktu widzenia polskich przedsiębiorców należą: sektor lotniczy, farmaceutyczny, spożywczy, ICT, dostawy części znamiennych i sprzętu specjalnego przeznaczenia, paliwa i generatory energii. Organizacje finansowe przeznaczają na swoje zamówienia rocznie kwotę przeszło 100 mld USD, a Polska na tle unijnych dostawców do Banku Światowego zajmuje dalekie 23. miejsce.

Zastępca Dyrektora Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii zaprezentował działania podejmowane w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w obszarze ekspansji zagranicznej. Polska umacnia swoją obecność na zagranicznych rynkach, jednak istnieją czynniki, które są uznawane za alarmujące i należy uczynić wszystko, aby motorem eksportu były w większym stopniu firmy z kapitałem polskim, aby zwiększyć udział produktów zaawansowanych technologicznie, czy zdywersyfikować rynki polskiego eksportu. Jednym z działań wspieranych przez rząd jest wzrost udziału polskich przedsiębiorców w zamówieniach organizacji międzynarodowych. Obok wspomnianych wcześniej organizacji międzynarodowych, należy podkreślić znaczenie zamówień w ramach NATO, zarówno cywilnych (sprzęt i usługi IT i telekomunikacyjne, umundurowanie i odzież specjalistyczna, budownictwo, żywność) oraz wojskowych (sprzęt wojskowy, consulting i szkolenia). Należy podkreślić, że w ramach NATO istnieje duże zróżnicowanie zarówno co do wielkości jak i rodzaju zamówień, co oznacza, że rynek ten jest otwarty dla przedsiębiorców.

Działanie Punktu Informacyjnego Międzynarodowe Zamówienia Publiczne w ramach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przedstawiła Koordynator punktu. Misją Punktu Informacyjnego jest wprowadzenie polskich przedsiębiorców na globalny rynek przetargów publicznych, w tym przetargów realizowanych przez Komisję Europejską i agendy ONZ, jak również zamówień publicznych realizowanych w różnych krajach, na różnych kontynentach. Działalność punktu opiera się na informowaniu, szkoleniu oraz budowaniu połączeń (networking) pomiędzy podmiotami zainteresowanymi. Procedura w ramach zamówień ONZ nie jest bardziej skomplikowana od polskiej ustawy PZP, w przypadku poszczególnych zamówień wyznacza się osobę kontaktową, a dokumentacja prowadzona jest w języku angielskim. Procedurę udziału w zamówieniach ONZ należy rozpocząć od rejestracji w bazie United Nations Global Marketplace (UNGM), tj. w elektronicznym, otwartym systemie.

Podczas Forum Prezes Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju zaprezentował wsparcie ekspansji wielkopolskich przedsiębiorców przez Fundusz. Obecnie prowadzone są działania promocyjne i informacyjne, w tym misje zagraniczne, spotkania nt. rynków czy publikacja informatorów dla potencjalnych eksporterów. Trwają również prace związane z wdrożeniem instrumentów finansowych dla przedsiębiorców.

Ważnym punktem Forum była Giełda Kooperacyjna, na której przedsiębiorcy mogli nawiązać bezpośredni kontakt z przedstawicielami instytucji otoczenia biznesu i zapoznać się z ofertą dla eksporterów. W Giełdzie wzięli udział: Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji, Fundusz Rozwoju i Promocji Województwa Wielkopolskiego S.A., Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o., Wielkopolski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o., Bank Gospodarstwa Krajowego, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A., Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu oraz Wielkopolskie Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów w Departamencie Gospodarki UMWW - organizator wydarzenia.